Το μπλοκ βαλβίδας είναι ένα μικρό αλλά σημαντικό στοιχείο του συστήματος ανάρτησης αέρα. Επομένως, δεν πρέπει να παραμελείται στη διάγνωση πιθανών συστηματικών προβλημάτων. Τα συμπτώματα που φαίνεται να υποδηλώνουν διαρροή αέρα μέσω του αερόσακου μπορεί επίσης να είναι πρόβλημα στο μπλοκ βαλβίδας. Ας ξεκινήσουμε εξηγώντας τη γενική λειτουργία του εξαρτήματος πριν βουτήξουμε βαθύτερα.
Μπλοκ βαλβίδας - αρχή λειτουργίας
Το μπλοκ βαλβίδων φροντίζει για τη διανομή του πεπιεσμένου αέρα. Το μπλοκ βαλβίδων για ένα σύστημα ανάρτησης αέρα 4 γωνιών με δοχείο πίεσης περιέχει συνολικά 6 συνδέσεις αέρα: μία για τον αεροσυμπιεστή, τέσσερις για τους αερόσακους και μία για το δοχείο πίεσης. Για την αποφυγή λαθών κατά την εγκατάσταση ενός νέου μπλοκ βαλβίδων, όλες οι συνδέσεις είναι κωδικοποιημένες με χρώμα.
Οι έξι ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες μέσα στο μπλοκ βαλβίδων ενεργοποιούνται από την ECU (ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου). Μια κοινή παρανόηση είναι ότι οι αερόσακοι τροφοδοτούνται πάντα απευθείας με την ενεργοποίηση του συμπιεστή αερόσακου. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι αερόσακοι γεμίζουν μέσω της δεξαμενής πίεσης. Ο συμπιεστής αερόσακου συμπιέζει τον αέρα στη δεξαμενή στα 15 - 16 bar. Αυτός ο πεπιεσμένος αέρας στη δεξαμενή χρησιμοποιείται για ελεγχόμενη αύξηση της πίεσης και ως ρυθμιστικό. Ο γενικός στόχος είναι να χρησιμοποιείται ο πεπιεσμένος αέρας όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά, ώστε ο συμπιεστής να λειτουργεί όσο το δυνατόν λιγότερο. Αυτό αποτρέπει την υπερθέρμανση του και διατηρεί χαμηλή κατανάλωση ενέργειας.
Μπλοκ βαλβίδας - συμπτώματα ελαττώματος και διάγνωση
Με την πάροδο του χρόνου, οι ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες στο μπλοκ βαλβίδων μπορεί να κολλήσουν ή να μπλοκαριστούν από μικρά σωματίδια που κυκλοφορούν μέσα στο σύστημα κατά τη λειτουργία. Για παράδειγμα, όταν ένας παλιός συμπιεστής αποτύχει, το μπλοκ βαλβίδας μπορεί επίσης να καταστραφεί. Λόγω υπερθέρμανσης, μικρά μεταλλικά σωματίδια μπορεί να μπλοκάρουν τις ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες και να διαταράξουν την κατανομή του αέρα. Σύμπτωμα: Το όχημα βρίσκεται χαμηλότερα από μία ή περισσότερες πλευρές. Αυτό το σύμπτωμα μπορεί επίσης να εμφανιστεί όταν υπάρχει διαρροή στον αερόσακο. Ευτυχώς, η πραγματική αιτία μπορεί εύκολα να εντοπιστεί αλλάζοντας τη θέση του αντίστοιχου αεραγωγού στο μπλοκ βαλβίδων. Εάν το πρόβλημα είναι στο μπλοκ βαλβίδων, το αυτοκίνητο θα πέσει από την άλλη πλευρά. Εάν το πρόβλημα παραμένει στην ίδια πλευρά, πρόκειται πραγματικά για διαρροή αέρα μέσω του αερόσακου.
Το μπλοκ βαλβίδας εμπλέκεται επίσης στην απελευθέρωση υπερβολικής πίεσης αέρα. Εάν είναι απαραίτητο, η ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα προς τον αεροσυμπιεστή ανοίγει για να απελευθερώσει την πίεση. Έτσι, σε περίπτωση που το όχημα παραμείνει «κλειδωμένο» σε ένα συγκεκριμένο ύψος οδήγησης, ελέγξτε πρώτα τη λειτουργία της εν λόγω βαλβίδας εκτόνωσης πίεσης του συμπιεστή πριν διαγνώσετε ένα ελαττωματικό μπλοκ βαλβίδας.
Εάν ο αεροσυμπιεστής δεν λειτουργεί πλέον, ο συνήθης ύποπτος είναι συχνά ο ίδιος ο συμπιεστής ή ένα ελαττωματικό ρελέ. Αλλά θα μπορούσε να είναι απλώς το μπλοκ βαλβίδας. Ο αισθητήρας πίεσης της ανάρτησης αέρα βρίσκεται μέσα στο μπλοκ βαλβίδων, όχι στον συμπιεστή. Εάν αυτός ο αισθητήρας δεν λειτουργεί πλέον σωστά, το σήμα ενεργοποίησης του συμπιεστή παραμένει απενεργοποιημένο και η πίεση δεν συσσωρεύεται πλέον.
Εάν ο αφυγραντήρας δεν έχει πλέον την ικανότητα να κρατά την υγρασία έξω από το σύστημα, το μπλοκ βαλβίδας μπορεί να διαβρωθεί εσωτερικά. Επιπλέον, όταν η εξωτερική θερμοκρασία πέσει κάτω από τους μηδέν βαθμούς Κελσίου, η υγρασία στο εσωτερικό του μπλοκ βαλβίδων καθώς και στον συμπιεστή μπορεί να παγώσει, με αποτέλεσμα να σταματήσουν να λειτουργούν.
Το τελευταίο πράγμα που πρέπει να έχετε κατά νου είναι ότι συνήθως η εναέρια γραμμή από τον αεροσυμπιεστή στο μπλοκ βαλβίδας αποσυμπιέζεται εάν ο συμπιεστής δεν λειτουργεί. Αυτό γίνεται έτσι ώστε ο συμπιεστής να μπορεί να ξεκινήσει εύκολα. Εάν, για έναν από τους παραπάνω λόγους, αυτή η εναέρια γραμμή παραμένει υπό πίεση, πολύ περισσότερη θερμότητα συσσωρεύεται κάθε φορά που ενεργοποιείται ο συμπιεστής. Αυτό μπορεί να προκαλέσει καύση του συμπιεστή. Αν και μικρό, αυτό το σημαντικό εξάρτημα του συστήματος ανάρτησης αέρα αξίζει λίγη προσοχή - ειδικά μετά την αντικατάσταση του συμπιεστή.